I. rész - "Emeljük fel szívünket...", ne a telefonjainkat!
November 8-án a Szentatya új katekézissorozatot kezdett
a szerda délelőtti általános kihallgatás keretében: a szentmiséről
tartja elmélkedéseit, hogy jobban megértsük és átéljük az Eucharisztia
szertartását, és így a mise valóban segítsen minket közelebb kerülni
Istenhez.
Ferenc pápa katekézisét teljes terjedelmében közöljük.
Kedves testvéreim, jó napot kívánok!
Ma új katekézissorozatot kezdünk, mely az Egyház "szívére", vagyis az eucharisztiára
irányítja figyelmünket. Számunkra, keresztények számára alapvető
fontosságú, hogy jól megértsük a szentmise értékét és jelentését, hogy
mind teljesebben megélhessük kapcsolatunkat Istennel.
Nem
felejthetjük el, milyen sok keresztény volt az egész világon az elmúlt
kétezer évben, akik a halálig is kitartottak, csakhogy megvédjék az
eucharisztiát, és milyen sokan vannak ma is, akik életüket kockáztatják
azért, hogy részt vehessenek a vasárnapi misén. 304-ben, a
Diocletianus-féle keresztényüldözés idején egy észak-afrikai keresztény
csoportot rajtakaptak, hogy misét mutat be egy házban, és börtönbe
zárták. Amikor a római helytartó kihallgatta őket, megkérdezte, miért
csinálták, amikor tudták jól, hogy szigorúan tilos. Ők azt válaszolták:
"Vasárnap nélkül nem élhetünk". Ezzel azt akarták mondani: ha nem
ünnepelhetjük az eucharisztiát, akkor nem tudnánk élni, akkor keresztény
életünk elhalna.
Jézus ugyanis azt mondta tanítványainak: "Ha
nem eszitek az Emberfia testét és nem isszátok a vérét, nem lesz élet
bennetek. Aki eszi az én testemet, és issza az én véremet, annak örök
élete van, és feltámasztom az utolsó napon" (Jn 6,53-54).
Azokat
az észak-afrikai keresztényeket megölték, mert misét mutattak be. Arról
tettek tanúságot, hogy le lehet mondani a földi életről az
Oltáriszentségért, mert az ad nekünk örök életet, az tesz részesévé
minket Krisztus halálon aratott győzelmének. Az ő tanúságtételük kérdőre
von mindnyájunkat, és választ vár arra a kérdésre, mit jelent számunkra
részt venni a szentmiseáldozaton, mit jelent az Úr asztalához járulni.
Vajon azt a forrást keressük, amely "élő vizet buzog" az örök életre?;
amely életünket a dicséret és a hálaadás lelki áldozatává teszi?; és
amely egy testté tesz minket Krisztussal? Ez a szent eucharisztia
legmélyebb értelme - maga az eucharisztia szó "hálaadást" jelent -:
hálaadás az Atya, Fiú és Szentlélek Istennek, aki bevon és átalakít
minket az ő szeretetközösségében.
A következő katekézisekben
szeretnék választ adni az Oltáriszentséggel és a misével kapcsolatos
néhány fontos kérdésre, hogy újra felfedezzük - vagy felfedezzük -,
hogyan ragyog át a hit eme misztériumán keresztül Isten szeretete.
A
II. vatikáni zsinatot az a vágy vezette erősen, hogy a keresztényeket a
hit nagyságának és a Krisztussal való találkozás szépségének
megértésére vezesse. E cél érdekében mindenekelőtt a liturgia megfelelő
megújítására volt szükség, a Szentlélek vezetésével, hiszen az Egyház
folyamatosan a liturgiából él, és neki köszönhetően újul meg.
Az
egyik központi téma, amelyet a zsinati atyák hangsúlyoztak, a hívők
liturgikus képzése volt, mely elengedhetetlen az igazi megújuláshoz.
Éppen a ma kezdődő katekézissorozatnak is ez a célja: növekedni annak a
nagy ajándéknak a megismerésében, amelyet Isten az eucharisztiában
nekünk adott.
Az eucharisztia egy csodálatos esemény, amelyben
Jézus Krisztus, a mi életünk jelenvalóvá teszi magát. A misén való
részvétel azt jelenti, hogy "újra átéljük az Úr kínszenvedését és
megváltó halálát. Teofánia történik: az Úr jelenvalóvá teszi magát az
oltáron, hogy odaadja magát az Atyának a világ üdvösségéért" (Homília a szentmisén,
Szent Márta-ház, 2014. február 10.). Az Úr ott van velünk, jelen van!
Sokszor előfordul, hogy mi csak odamegyünk, nézelődünk, csevegünk
egymást között, miközben a pap misézik, és elfelejtjük, hogy mi ott
vagyunk az Úr közelében. Az Úr van ott! Ha ma idejönne a köztársasági
elnök, vagy egy másik fontos személy a világban, biztos, hogy
mindannyian ott tolonganánk a közelében, szeretnénk üdvözölni. De
gondolj csak bele: amikor misére mész, ott az Úr van! Te pedig szétszórt
vagy! Az Úr van ott! Tudatosítanunk kell ezt! "De Atyám, a misék
unalmasak!" "Mit mondasz, az Úr unalmas?" "Nem, nem, a mise nem, hanem a
papok!" "Igazad van, a papok térjenek meg, de figyelj arra, hogy az Úr
van ott!" Értetitek? Ne felejtsétek el!
Most pedig próbáljunk meg
feltenni néhány egyszerű kérdést magunknak. Például: miért vetünk
keresztet és miért végzünk bűnbánatot a mise elején? Itt ismét szeretnék
egy kitérőt tenni. Megfigyeltétek már, hogyan vetnek keresztet a
gyerekek? Azt se tudod, mit csinálnak, keresztet vetnek, vagy valamit
magukra rajzolnak. Így, össze-vissza csinálják [mutatja]. Meg kell
tanítani a gyerekeket, hogy szépen vessenek keresztet. Így kezdjük a
misét, így kezdjük az életet, így kezdjük a napot. Ezzel azt akarjuk
kifejezni, hogy az Úr keresztje váltott meg minket. Nézzétek a
gyerekeket, és tanítsátok meg őket, hogy szépen vessenek keresztet!
Azután jönnek az olvasmányok a misében; miért vannak ott? Miért olvasunk
vasárnap három olvasmányt, a többi napokon meg kettőt? Mi a szerepük,
mit jelent az olvasmány a misében? Miért olvassuk őket, mi a céljuk?
Vagy: a szertartást vezető pap miért mondja azt egy bizonyos ponton,
hogy "Emeljük fel szívünket!"? Nem azt mondja: "Emeljük fel
telefonjainkat, és készítsünk fotót!" Nem, az rossz szokás! Megvallom
nektek, nagy szomorúsággal tölt el, amikor itt, a téren vagy a
bazilikában misézem, és sok felemelt telefont látok, de nemcsak hívők
fényképeznek, hanem papok is, püspökök is. De hát kérem szépen! A mise
nem egy látványosság, hanem azért megyünk misére, hogy találkozzunk az
Úr kínszenvedésével és feltámadásával. Ezért mondja azt a pap: "Emeljük
fel szívünket!" Mi ennek a jelentése? Ne felejtsétek el: semmi telefon!
Nagyon
fontos a visszatérés az alapokhoz, annak újrafelfedezése, ami lényeges,
azon keresztül, amit érintünk és látunk a szentségekben való részesedés
során. Szent Tamás apostol kérése (vö. Jn 20,25) - hogy láthassa és
megérinthesse Jézus testén a szögek helyét - azt a vágyat fejezi ki,
hogy valakiképpen "megérinthesse" Istent, hogy hihessen neki. Amit Szent
Tamás kér az Úrtól, az, amire mindannyiunknak szüksége van: látni őt,
megérinteni őt, hogy felismerhessük. A szentségek ennek az emberi
szükségletnek felelnek meg. A szentségek - és különösen az eucharisztia
ünneplése - Isten szeretetének jelei, kiváltságos utak a vele való
találkozáshoz.
Így e katekéziseken keresztül, melyeket ma
kezdünk, szeretném veletek együtt újra felfedezni azt a szépséget, amely
ott rejtőzik az eucharisztia ünneplésében, és amely, miután feltárult,
mindnyájunk életének teljes értelmet ad. Szűz Mária kísérjen minket ezen
az új útszakaszon! Köszönöm!
Fordította: Tőzsér Endre SP
Forrás: Magyar Kurír